”SA DECOM OKO SVETA” dodatni program u RUŽINOM GAJU

Poštovani roditelji, počeli smo sa realizacijom DODATNOG PROGRAMA ”SA DECOM OKO SVETA”

Svest o potrebi za ovim programom javila se jer živimo u multietničkoj i multikultularnoj sredini, u kojoj  rano upoznavanje sa različitim običajima i pogledima na svet doprinosi razvoju otvorenog i tolerantnog duha kod dece. Saznavanje o različitosti kultura predstavlja korak ka njihovom prihvatanju i razumevanju bogatstva koje one nose.

Ovaj program u Ružinom Gaju realizuju: pedagog Snežana Pantić i vaspitači Mirjana Stanković i Danijela Savić, na osnovu knjige ”Sa decom oko sveta” autora Tatjane Rodić u formi radionica, odnosno aktivnosti sa decom uzrasta  od 3-7 godina. Sa decom se ”putuje” kroz razne države, tako što se upoznaju sa različitim narodima, kulturama i običajima. U svakoj zemlji vaspitači upoznaju decu sa geografskim, prirodnim, društvenim i kulturnim odlikama i vrednostima. To su: izgled države na karti sveta, glavni grad, izgled zastave, jezik, građevine, znamenitosti, hrana, životinje, sport, muzički instrumenti, običaji, odeća, igre, pesme i predlozi aktivnosti sa decom. Tako ćemo kroz upoznavanje simbola, prvenstveno zastava pojedinih država, deci širiti priču o ostalim znamenitostima svake države.


Imajući u vidu činjenicu da inteligencija nije samo stvar genetskog potencijala, već zavisi i od broja vezu među neuronima,  (do sedme godine se formira čak 75 % sinapsi), ovakvim načinom rada upravo ukazujemo na važnost upoznavanja simbola i asocijativnog učenja sa decom predškolskog uzrasta. O tome je dosta pisao i dr Ranko Rajović u okviru NTC sistema učenja. Najvažnije oblasti u predškolstvu su: fizičko, muzičko, likovno vaspitanje i grafomotoričke aktivnosti,  za podsticanje intelektualnih sposobnosti  i kao preduslov za usvajanje školskih veština.

Poštovani roditelji, vama preporučujemo da sa detetom vežbate simbole: ambleme sportskih klubova (Partizan, Zvezda, Real, Inter…), konditorske proizvode (Smoki, Milka, Pionir, Takovo….), marke automobila (Audi, Reno, Ford, BMW, Opel…), saobraćajne znake, registarske oznake na automobilima. Tokom šetnje gradom obratite pažnju na zastave pored novčanih valuta na menjačnicama  ili na TV-u tokom prenosa sportskih događaja. Učenjem putem asocijacija stimulišemo mentalni razvoj dece, podstičemo razmišljanje, povezivanje podataka i zaključivanje. Sa pedagoškog stanovišta izuzetno je važno misaono angažovanje deteta, kroz adekvatnu podsticajnu sredinu,  u ranom uzrastu  u tzv. kritičnom periodu za dostizanje optimalnih dometa u razvoju kognitivnih (saznajnih) sposobnosti svakog pojedinca. To će im znatno olakšati učenje i pamćenje kada krenu u školu. Ukoliko budete putovali  negde na leto obratite pažnju na simbole i znamenitosti mesta koje posećujete i donesite nam neki suvenir 🙂

Prva destinacija na našem  ”putovanju” biće Grčka,

     

koja se sastoji od brojnih ostrva i velikog poluostrva ”Peloponez”. Zato stara legenda kaže da je Bog kada je stvarao svet, sipao zemlju kroz cediljku. Kada je napravio veći deo sveta, kamenje koje je ostalo u cediljki je bacio i tako je nastala Grčka. Zato smo je lako pronašli na karti sveta. Glavni grad je Atina. Zastava je plavo-bele boje, gde plava  predstavlja more i nebo, a bela čistotu borbe za slobodu.

     
Ovako smo  mi napravili grčke zastave, od samolepljivog kolaž papira, kojeg smo cepkali i lepili na papir, a neke zastave smo bojili plavom i belom temperom. Cepkanjem, lepljenjem i bojenjem smo razvijali sitnu motoriku,  koordinaciju oko-ruka i preciznost.

     

       
Najpoznatiji ostaci grčke umetnosti iz starog doba su grčke vaze. Na njima su prikazivani likovi iz mitova ili istorijskih događaja. Većina vaza je oslikana crvenom ili crnom bojom.

Mi smo po ugledu na grčku grnčariju oblikovali vaze od  gline,  a ornamente smo crtali sa štapićima. Kada se osuše, obojićemo ih crvenom temperom. Ovom likovnom aktivnošću smo vežbali sitnu motoriku, koordinaciju oko-ruka i preciznost.

        

            
Da li vam se dopadaju? : )

…A šta nas još čeka 🙂

Da bismo osetili pravi ukus Grčke, pravićemo i  grčku salatu, i učiti  da se tamo uzgajaju masline i smokve.

       

Pričaćemo i o grčkim bogovima, u koje su  stari Grci verovali , kako bi sebi objasnili nejasne stvari.  Zevs je bio vrhovni bog  i vladao je svetom sa planine Olimp. Imao je ženu Heru, sina Apolona i kćerku Artemidu, koja je bila boginja meseca i lova. Drugi sin Hermes bio je preonosilac božanskih poruka, a ćerka Atina boginja mudrosti i rata.

      

Naučili smo da su u Grčkoj počele Olimpijske igre još 776. godine pre nove ere. Za vreme održavanja tih igara niko nije radio niti ratovao, a one su se održavale svake četvrte godine. Ukinuli su ih Rimljani, onda su obnovljene i danas se održavaju svake četvrte godine  u raznim gradovima sveta. Pričali smo o sportovima na zimskim i letnjim olimpijskim igrama.

U dvorištu Ružinog Gaja organizovali smo ”Trke sa jabukom”, ”Trke sa čašom vode” i mnoge druge gde su se deca takmičila ko će pre da stigne do cilja sa jabukom na glavi i sa punom čašom vode u ruci… Ovom igrom razvijamo  koordinaciju pokreta,  strpljenje i preciznost.

Još jedna igra pogađanja potiče iz stare Grče. Igra se u paru, za svakog igrača je potrebno 5-6 zrna pasulja. Prvi igrač sakrije zrna u ruci i pita protivnika: ”Par ili nepar?” Protivnik pogađa, a igrač otvara ruku i pokazuje koliko zrna pasulja ima u ruci. Ako je protivnik pogodio, igrač mu mora dati jedno zrno. Ako je pogrešio, onda on mora dati pasulj drugom igraču. Igra se nastavlja sve dok jedan od igrača ne ostane bez ijednog zrna pasulja.

Ovom igrom ćemo vežbati matematiku:  parne i neparne brojeve, sabiranje i oduzimanje brojeva.

Saznali smo da su Grci voleli pozorište i da su širom Grčke ostala sačuvana otvorena kružna pozorišta, u kojima su se za vreme svečanosti održavale predstave za brojnu publiku.

Napravićemo grčko pozorište u kojem ćemo izvesti predstavu!

Nastavljamo naše putovatanje Grčkom, uz zvuke sirtakija a sledi reportaža i sa grčkih ostrva 😉

Pratite nas…

Tekst pripremila:
Pedagog, Snežana Pantić