Potreba za sve većim usmenim komuniciranjem stvorila je i veću potrebu za učenjem stranih jezika. Negovanje pravilnog govora stranog jezika sa dobrim izgovorom, naglaskom i intonacijom kompleksan je proces koji počinje od prvih časova oralnog perioda i u toku celog školovanja ide uporedo sa čitanjem, pisanjem, gramatikom i prevodom.
U svakoj od ovih grana nastave govor je neophodan element, tako da su govorne vežbe prisutne na svim nivoima i u toku celokupne nastave engleskog jezika, a mogu se izvoditi posebno ili u kombinaciji sa drugim oblicima rada.
U našoj Ustanovi program za razvijanje komunikativnih veština na engleskom jeziku ”Teddies and Bunnies”, autora prof.dr Melanije Mikeš realizuje se u okviru redovnog vaspitno-obrazovnog rada. Realizuje ga vaspitač Savić Danijela koja je pohađala program obuke za rad sa decom predškolskog uzrasta na engleskom jeziku. Aktivnosti se izvode svakodnevno u trajanju od 20 minuta, u skladu sa trajanjem dečijeg interesovanja, s tim da se minutaža povećava što su deca starija.
Imajući u vidu sve navedeno, program engleskog jezika bazirali smo na sledećim ciljevima:
- Razvijanje komunikativnih veština na engleskom jeziku;
- Prihvatanje engleskog jezika kao sredstva komunikacije;
- Pravilno artikulisanje i intoniranje glasova na engleskom jeziku;
- Sticanje dobre osnove za dalje učenje engleskog jezika;
- Izgradnja pozitivnog stava i motivacije dece prema učestvovanju u aktivnostima na engleskom jeziku;
- Razvijanje ljubavi prema učenju ovog jezika i
- Osposobljavanje dece za komunikaciju, kontinuiranim savladavanjem jezičkih veština i služenje stranim jezikom za najjednostavnije sporazumevanje u situacijama svakodnevnog života.
Principi komunikativno-iskustvenog metoda su sledeći:
– Aktivnosti na engleskom jeziku se tematski povezuju sa aktivnostima na srpskom jeziku;
– Jezik se deci prezentuje u komunikativnim situacijama, mahom igrolikog tipa;
– Jezik se upotrebljava u dvosmernim interakcijama dece i vaspitača;
– Aktivnosti na engleskom jeziku su dinamične, deca fizičkom aktivnošću prate govorne aktivnosti, a vaspitač u toku aktivnosti više puta menja oblik rada;
– Deca putem iskustva uče kako mogu da učestvuju u govornoj interakciji, bilo da je sami započinju bilo da reaguju na govorni čin sagovornika i
– Komunikativni metod nije učenje nematernjeg jezika putem razgovora na tom jeziku, već je sposobnost vođenja razgovora na tom jeziku.
Organizacija aktivnosti:
Svakodnevnim interaktivnim i igrolikim aktivnostima na engleskom jeziku ostvarivaće se zadatak da se engleski jezik usvaja sličnom metodologijom kao i maternji jezik. Izbor aktivnosti je povezan i usklađen sa temama na mesečnom i nedeljnom planu vaspitnih grupa i obuhvata sledeće sadržaje: predmete iz dečijeg okruženja, životinje(domaće i divlje), delove tela, boje, brojeve, prostorne relacije, voće, povrće i dr.
U početnoj nastavi engleskog jezika deca usvajaju osnovne elemente na sluh, više mehanički, podražavajući vaspitačev govor. Istovremeno sa usvajanjem glasovnog sistema deca stiču prve reči i navikavaju se na osnovne tipične konstrukcije.
Jezička građa se usvaja slušanjem, ponavljanjem i upotrebom u govornim situacijama uz maksimalno korišćenje očiglednih sredstava: kartice sa slikama određenog pojma, igračke, lutke na štapićima i ilustracije u knjigama.
U početnim fazama program nudi deci bogat kontekst, kako bi ona te aktivnosti doživljavala kroz igru, pesmu i pokret, da bi se u narednim fazama kontekst smanjivao a od dece zahtevalo veće učešće umnog napora. Pesma, pokret i igrovne aktivnosti su osnovni elementi programa.Usvajanje jezika se zasniva na iskustvenom principu, pri čemu deca bez prevođenja na maternji jezik treba da otkriju značenje pojedinih reči i jezičkih struktura na nematernjem jeziku, jer je poznavanje reči stečeno na taj način mnogo trajnije od poznavanja reči stečenih putem prevođenja.
Oblici rada su frontalni, grupni i individualni u kombinaciji sa: dijaloškom i ilustrativno-demonstrativnom metodom.
Konverzaciji se posvećuje posebna pažnja i vrlo aktivno se primenjuje od početka učenja stranog jezika. Da bi se jezik uspešno savladao potrebna su stalna aktivna vežbanja. Samo višestrukim ponavljanjem u raznim oblicima i u različitim situacijama njegovih osnovnih elemenata, stiče se neophodna rutina u govoru.
Osnovni faktor u učenju stranog jezika je unutrašnja motivacija. Ona se kod dece podstiče apsolutnom fizičkom i vokalnom animacijom sadržaja, i stalnim pozivima na aktivno učešće dece. Sve što se u našoj Ustanovi uči iz engleskog jezika deca doživljavaju kroz posmatranje, muziku, pokret, igru, pesmice, razbrajalice, glumu, crtanje i naravno, kroz uobičajenu komunikaciju sa što manje prevođenja.
Ovakav način učenja stranog jezika smatra se primerenim deci predškolskog uzrasta, a iskustvo je pokazalo i njegovu efikasnost.
Tekst pripremila:
Stručni saradnik-pedagog PU ”Ružin Gaj”
Snežana Pantić